• Sportfysio Nieuwerkerk

WINTERSPORT: BEREID JE VOOR!


De eerste skivakanties zijn inmiddels geweest. Maar voor velen volgt deze nog in de voorjaarsvakantie. Genieten van de verse sneeuw, mooie afdalingen, hopelijk met een lekker zonnetje. Maar het is de vakantie waarin je fysiek op de proef gesteld kan worden. Voorbereiding is daarom essentieel.




Fysiek veeleisend

Skiën belast je lichaam op een andere manier dan je meestal gewend bent. Allereerst ben je 4 tot 6 uur per dag lichamelijk actief. Afhankelijk van de weersomstandigheden en de pistekwaliteit kan dat erg uitputtend zijn. Je hart en longen worden flink aan het werk gezet.


Voor je spieren is het ook een bijzondere (zware) inspanning. Ook de spieren gebruik je op een manier die we normaliter niet gewend zijn. Het manoeuvreren op de pistes geeft een grote belasting op je knieën. De gebogen houding van het skiën is bovendien zwaar voor je bovenbeenspieren. En hoe langer je bezig bent, hoe vermoeider ze raken. Je kunt dit herkennen aan "zwabber benen" bij je laatste afdaling.


Met het SneeuwFit trainingsprogramma ben je in 4 weken fysiek voorbereid op jouw wintersport.

Om je fysiek voor te bereiden op het skiën of snowboarden heeft Veiligheid NL een preventieprogramma ontwikkeld. Met het SneeuwFit trainingsprogramma ben je in 4 weken fysiek voorbereid op jouw wintersport. Elke training bestaat uit een deel warming-up, een deel kracht & balans, een deel uithoudingsvermogen en een deel rompstabiliteit. Er zijn trainingen voor beginners en gevorderden. Dit soort trainingen worden ook in groepsverband aangeboden door skiverenigingen. Voor meer informatie ga naar www.wintersport.nl/academy/sneeuwfit



Gouden regels

Door je gezond verstand te gebruiken, kan je een hoop ellende voorkomen. Voor jezelf en voor anderen. De Internationale Skifederatie heeft 10 pisteregels opgesteld om het skiën veilig en leuk te houden voor iedereen (zie hier de complete beschrijving):

- Houd rekening met andere skiërs

- Beheers uw snelheid en uw skistijl

- Kies een veilig spoor - Inhalen - Invoegen en na een stop doorgaan - Stilhouden - Klimmen en lopen - Houd u aan borden en markeringen - Hulp verlenen - Legitimatieplicht


Alhoewel aprés-skiën erg gezellig kan zijn, kijk uit met alcohol. Zoals in alle sporten kan de combinatie van alcohol en vermoeidheid voor ernstige letsels zorgen. Drink de gehele dag voldoende water om goed gehydrateerd te blijven. Je verliest namelijk een hoop vocht via je zweet tijdens het skiën.


Denk daarnaast aan je eigen bescherming. Begin met het goed laten afstellen van je materialen. Ski's op jouw lengte en wensen afgestemd, skibindingen juist afgesteld en stokken van de juiste lengte. Om je hoofd te beschermen is een helm onmisbaar. In veel landen is dit inmiddels verplicht gesteld. Ga je meer avontuurlijk te werk, zoals off-piste, denk dan aan een rugprotector. Dit is een soort flexibele harnas die je rug beschermd bij vallen. Deze zijn er ook voor de heupen, vaak gebruikt door snowboarders.


Referentie: Veiligheid NL www.veiligheid.nl/sportblessures/preventiepersport/skien

© 2018-2019 Sportfysiotherapie Nieuwerkerk, onderdeel van Van Streun Fysiotherapie Altijd in beweging. All Rights Reserved Van Streun Fysiotherapie. 

Op al onze diensten en producten is onze Privacy Policy, Cookie-beleid en Praktijkreglement van toepassing.

  • White Facebook Icon